UMNO T.Merah : Kemenangan Datuk Ikmal meragukan?

>> 04 Mac 2010

Bekas Setiausaha Umno Tanah Merah digugur keahlian

TANAH MERAH: Bekas Setiausaha Umno Bahagian Tanah Merah, Amran Abdul Rahman, 46, digugur keahliannya dalam Umno setelah membawa perkara parti ke mahkamah dalam saman pemula terhadap Ketua Umno Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz, dan Timbalan Ketua Umno bahagian, Baharuddin Yusof.

Setiausaha Umno Bahagian Tanah Merah, Ahmad Ismail berkata beliau menerima surat pengesahan dari ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur yang ditandatangani oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

"Surat bertarikh 1 Mac memaklumkan Amran yang juga ahli cawangan Simpan 3 Seri Mahligai digugurkan setelah membawa perkara parti ke mahkamah," katanya.

Pada 17 Februari lalu, Amran mengemukakan saman pemula ke atas Ikmal Hisham dan Baharuddin di Mahkamah Tinggi Kota Baharu kerana menganggap kemenangan kedua-dua pemimpin bahagian itu meragukan.

Pada pemilihan 2008, Ikmal Hisham menang tanpa bertanding untuk jawatan Ketua Umno bahagian Tanah Merah setelah mendapati 92 daripada 108 cawangan yang berdaftar di bahagian itu mencalonkannya manakala Baharuddin mengalahkan penyandang Datuk Saari Hassan dalam pertandingan satu lawan satu. - Bernama

-----------

Ulasan;

Kijang juga mendapat tahu, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian akan membuat laporan polis di atas pengumuman itu kerana menjejaskan kredibiliti mereka yang tidak berhasrat untuk bertanding dan juga mereka yang berhasrat bertanding tetapi dikatakan tidak layak untuk bertanding kerana tidak cukup pencalonan.

Ini kerana Ikmal tidak seharusnya membuat pengumuman kerana menurut peraturan, pengumuman rasmi hanya boleh buat tujuh hari selepas semalam bagi member ruang untuk protes.

Selain itu pengumuman hendaklah dibuat oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Tan Sri Annuar Musa.

“Bagaimana pengumuman dibuat sebelum tamat tempoh masa protes yang diberikan? Ia sewajarnya selepas 17 Oktober ini,” tanya seorang rakan yang menelefon Kijang.

Beliau juga kecewa dengan Jawatankuasa Pemilihan dan Pemantauan Umno Kelantan.
Bahagian Tanah Merah pada 7 Oktober lalu membuat ketetapan membantah pengendalian persidangan tahunan cawangan Umno dalam bahagian itu.

Mesyuarat itu yang dikendalikan Jawatankuasa Pemilihan dan Pemantauan Umno Kelantan sejak Sabtu lalu hingga 8 Oktober 2008 dipengerusikan Tuan HashimTuan Yaakob.

Pemangku ketuanya, Nik Kemruzaman Sulong, berkata sebelum ini bantahan itu dibuat mereka kerana keputusan dan tindakan jawatankuasa berkenaan yang didakwa tidak telus sehingga berlaku beberapa kejadian yang disifatkan melanggar peraturan ketika mesyuarat berlangsung.

Ulasan oleh; Kijang-jantan (Oktober 2008)

----

Media pembangkang dah siap isi peluru,

Peluru mereka (ialah), YG KURUP DI SIMPAN, YG CUBA MENCARI KEBENARAN DI BUANG

Kenapa tak tunggu 'Pengadilan' selesai, baru buat keputusan.

# Harap ada berita yg menyenangkan esok

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP