Kemelut Politik Kelantan

>> 13 Mac 2010

Oleh : Arifomar

Tidur nyeyak UMNO Kelantan, tidur sampai PRU13


Salam tuan, Saya seorang pembaca blog tuan dan saya dapati maklumat yang tuan paparkan khususnya berhubung Undang2 amat informatif sekali. Saya ingin sekali berkongsi sedikit maklumat yang saya perolehi dari rakan2 saya di Kelantan. Walaupun saya sudah tinggal menetap di Selangor tapi saya masih mengikuti perkembangan politik di negeri saya. Saya juga selalu pulang ke Kota Bharu sekiranya ada urusan keluarga.

Saya sebenarnya amat kecewa dengan kedudukan ekonomi negeri Kelantan setelah Pas memenangi 4 PRU yang lalu. Semua infrastruktur yang ada hari ini boleh dikatakan peninggalan zaman BN.Pertamanya biarlah saya katakan saya tidak menjadi ahli kepada mana2 parti politik. Tapi secara tradisinya saya adalah pengundi/penyokong BN bermula dari Parti Perikatan (ketika itu belum boleh mengundi) sehinggalah sekarang.

Saya amat sedih kerana sehingga sekarang UMNO masih tidak dapat mengugat kedudukan PAS di Kelantan walaupun realitynya PAS tidaklah kuat mana sebagai sebuah organisasi. Pas juga banyak menghadapi masalah dalaman sebagaimana parti2 lain. Cuma kelebihan pada PAS ialah mereka pandai bermuka2 dan menutup kemelut daripada pengetahuan rakyat. PKR langsung tiada impak di Kelantan bergantung semata2 kepada ihsan PAS. Kemenangan PAS dalam PRU 12 di Kelantan baru2 ini bukan ukuran kekuatan PAS di Kelantan tapi lebih kepada kelemahan UMNO itu sendiri.

Apa yang akan saya sampaikan ini mungkin tuan sudah maklum. Saya percaya Tuan boleh menyemak/mempastikan ketepatan maklumat saya ini kerana saya percaya tuan mempuyai rangkaian maklumat tuan sendiri.

1. TGNA adalah satu liabiliti kepada PAS Kelantan sekarang. Beliau dikatakan semakin beronar setelah kematian Tok Guru Lubuk Tapah yang beliau segani dan takut untuk menyanggah.

2. Pun begitu beliau masih dihormati oleh sebilangan besar rakyat Kelantan. Menyebabkan usaha untuk menyingkir beliau dijalakan secara berhati2.

3.Tok2 guru pondok di kelantan sangat marah kepada PAS khususnya TGNA disebabkan oleh isu Mauludurrasul SAW.

4. Yang paling lantang mengkritik TGNA ialah Tok Guru Pondok Geting. Beliau dikatakan pernah mengharamkan anak2 muridnya mengundi PAS. (akan cuba dapat maklumat yang lebih terperinci kesahihannya.)

5. Kini Tuanku Al Sultan telah berangkat pulang ke KB maka exco2 PAS secara senyap2 atau terang2 memohon menghadap bagi mecari politcal mileage. Kerusi MB lahtu.

6. Tuanku dipercayai boleh tip the scale kerana Tuanku amat dihormati dan disegani oleh rakyat jelata.

7. Dalam scenario ini TGNA sangat keberatan menghadap Tuanku kerana kesalahan2 beliau terhadap Tuanku.

8. Malang seribu kali malang dalam keadaan yang sedemikianpun UMNO Kelantan masih tidur.Tuan boleh menyemak dan pastikan maklumat saya ini .Sekian dan wassalam.


Baca seterusnya : Penghuni Gua

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP